Re: Library Wars..

Mikael Book <[log in to unmask]>

Tue, 3 May 2011 12:26:53 +0300

TEXT/PLAIN

Tack för tipset! Boken tycks redan bestå av åtminstone 6 volymer. Som
författare av Vol 1-2 står Kiiro Yumi. Vol-3-6 är skrivna av Hiro Arikawa.
Priset per volym är 8 euro 40 cent (ung 10 SEK). Manga känns visserligen
inte riktigt som min grej men jag beställer ändå vol 1 till mitt bibliotek
för att låta mina besökare (och mig själv, haha) bekanta sig närmare med
verket.

"In the world of Library Wars, censors freely challenge the contents of
books on store shelves, and can have them removed on flimsy pretexts.
Only libraries stand in defense of "objectionable" books. Because the
national government supports the censors and allows them to become bands
of armed thugs, libraries learn to arm their own security forces, in
defense of the written word, supported by the reading-friendly local
governments",

Läser jag i en recension. Hm, i denna värld är vi kanske när allt kommer
omkring inte så långt ifrån den värld som jag själv försökte beskriva i
mitt föregående meddelande. I den här världen - "jag bor i en annan värld
men du bor ju i samma" - har denhär maktfördelningsfrågan (biblioteet vs
exekutiven) inte ännu utmynnat i inbördeskrig. Men vänta bara när Obama
blir skjuten och Sarah Palin kommer på maktens skärmar.

Mvh

  - Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/ * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/