Subject: Re: SV: [BIBLIST] Lendle en ebok
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 1 Mar 2011 15:45:08 +0100

On 03/01/2011 11:32 AM, Clara Nyström wrote:
> Ursäkta men vad har frivillig, gratis arbetskraft med eböcker att göra?

Det är en berättigad fråga och jag ska gärna svara på den.
Jag bemötte det här inlägget:

>     Den 23 februari frågade Birgitta Åkerud:
>
>         Skall vi alltså mesigt acceptera att betala 20 kr i kostnad
>         för att låna ut EN ebok till EN låntagare?

Det är lätt att förvånas och uppröras av hur e-böcker fungerar,
alltså att biblioteken tvingas "hyra" dem från leverantören,
ungefär som man hyr en videofilm, och sedan "låna ut" dem
gratis och med biblioteksbudgeten stå för mellankostnaden.

Bland annat har debattören Rasmus Fleischer tagit upp detta
på sin blogg Copyriot.se, så Birgitta är långt ifrån ensam,
http://copyriot.se/2010/11/23/under-13-ar-da-slapps-du-inte-in-pa-stockholms-digitala-stadsbibliotek/

Man kunde då tro att biblioteken skulle försöka bli "tuffa
förhandlare" och pressa priset på alla sätt. Men sker detta?
Jag ser inga tecken på det. Gör du? Berätta gärna.

Jag tror att ett aktivt prispressande folkbibliotek är en
logisk orimlighet i dagens Sverige. Alla de argument som
du framför, för att bibliotekarier är professionella och
att många uppgifter ingår i bibliotekens uppdrag, talar
i rakt motsatt riktning, kort sammanfattat att "bibliotek
måste få kosta".

Och om det är den övergripande ideologin, så kommer
Elib att fortsätta att ta ut 20 kronor varje gång en e-bok
lånas ut. Och biblioteken kommer att betala, för det finns
inga hållbara motargument. Även om exakt samma bok finns
gratis på nätet, till exempel Röda rummet av Strindberg,
så kommer biblioteken gladeligen att betala för en
version från Elib, eftersom det betraktas som oprofessionellt
att befatta sig med saker som är gratis eller tillhandahålls
av amatörer. Samma förhållande mellan NE och Wikipedia.

Den stora klyftan går mellan proffs och amatörer och
bibliotekariekåren räds att hamna i amatörlägret.

Men motbevisa mig gärna om jag har fel. Peka på ett
folkbibliotek som rekommenderar Google och Wikipedia
framför NE, eller Projekt Runeberg före Elib. Kanske
hittar vi då också ett folkbibliotek som drygar ut
budgeten genom att använda frivillig arbetskraft.

--
   Lars Aronsson ([log in to unmask])