Subject: WikiLeaks och Biblioteket (forts.)
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Fri, 3 Dec 2010 12:38:06 +0200

Kära bibliotekarie,

idag har jag en dålig nyhet: tyrannerna har eliminerat internetdomänen
wikileaks.org och WikiLeaks har, liksom en gång marskalk Mannerheim, farit
till Schweiz.

Den omtalade webbplatsen nås för närvarande på adress http://wikileaks.ch

Nu gäller det att fatta mod. Biblioteken, som utgör den moderna
offentlighetens själva ryggrad, bör offentligen ta ställning för
WikiLeaks, för Julian Assange och för den unge Bradley Manning. Följden
blir kanske att vi anklagas för "antiamerkanism" men den anklagelsen bör
vara ganska lätt att avvisa. USA med sin fina grundlag har ju - åtminstone
historiskt sett - tjänat som ett bålverk för det fria ordet! Att försvara
WikiLeaks rättighet att publicera alla dokument som dess redaktörer finner
anledning att ge ut innebär därför att ta ställning för - inte mot - USA.

I mitt föregående brev konstaterade jag redan, tror jag, att WikiLeaks och
Biblioteket är nära släktingar. Fast egentligen är ju WikiLeaks bara en
sida, eller en dimension, av hela internet. Och internet, i sin tur, är
fino in fondo en sida, eller en dimension, av det nya bibliotek, som nu
tar form inför våra häpna ögon.

Det nya biblioteket är inte längre enbart en "minnesinstitution"; det
fungerar inte längre enbart som ett allmänt stöd för forskning, bildning
och kultur, utan också som en global, cybernetisk (självstyrande)
statsmakt. Biblioteket-internet håller på att bli den efterlängtade
informationella makt, som behövs för att garantera medborgarnas insyn i de
lagstiftande församlingarnas, regeringarnas och rättsväsendets verksamhet
och därmed bidra till att hålla dessa tre traditionella statsmakter i
schack.

Nu hör det till saken att traditionella makter inte gärna släpper ifrån
sig ett uns av sina vedertagna maktprivilegier. Hellre skrider de då till
tyranniska handlingar typ blockera WikiLeaks.org. Men det bör vi som sagt
inte tolerera!

Ovan talar jag om "tyranner" i allmänhet utan att utpeka någon särskild.
Det kan var Putin, det kan vara Hillary Clinton. Eller Kinas
Wen Jiabao. Vilken det än är av världens regeringar och diplomater
så vill den/han/de vrida historiens ur tillbaka. Men det går bara inte.

Med vänlig hälsning från Östra Nyland,

- Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/