Subject: Re: Sociala medier, myndigheter, offentliga handlingar och arbetsmaterial
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Mon, 13 Dec 2010 21:14:12 +0200

Debatterna på Jardenbergs blogg, Bisonblogg, osv verkar rörliga, snabba,
kommunikativa och svårfångade. Tipsa gärna, ifall du/ni känner till fler
sådana bloggar och särskilt då ifall bloggaren är en bibliotekarie.

A propos sociala medier så har ju webben som sådan alltid (nåja, under sin
korta livstid åtmistone) varit det. För att inte tala om epostlistorna.

Myndigheterna däremot, är inte längre riktigt vad de har varit. "Here
comes everybody" (Clay Shirky) , låter det inte som att nu stiger alla ut
ur sin självförvållade omyndighet? Och hur går det då med myndigheterna,
när alla har blivit myndiga?

Vad de offentliga handlingarna beträffar så ska väl vi bibliotekarier göra
vårt bästa för att förlänga den gamla nordiska förvaltningstraditionen med
dess offentlighetsprincip, stadfäst i Sveriges tryckfrihetsförordning 1766
(världens äldsta), ända in i WikiLeaksepoken, undrar

 - Mikael

PS OpenLeaks är på kommande, se http://openleaks.org.