Subject: Re: SV: [BIBLIST] Nacka säljer ut sina bibliotek
From: Anders Granström <[log in to unmask]>
Date:Fri, 10 Dec 2010 21:44:21 +0100

Hej Lars!

Du känner uppenbarligen inte mig när du ifrågasätter min vilja att
arbeta för kunskap och bildning. Sedan tror jag du har fel när du
säger att man inte kan tjäna pengar på bibliotek. Klart man kan det.
Du kan tjäna pengar på att driva skolor och vård också som betalas med
skattemedel. Bara du får ta hand om marginalerna som uppstår eller
skapas.

Jag tar gärna upp fler frågor kring ämnet som jag inte säkert vet svar
på. Kunskap kan väl ackumuleras genom kommunikation mellan kollegor?
Som det står i pressmeddelandet så vill två bibliotek genomföra jobba
på entreprenad. Vill de andra fyra biblioteken också det? Om inte, vad
händer med de som jobbar där idag? Någon som arbetar på dessa ställen
som kan svara? Eller kan Lars bjuda på en länk?

Som Lars påpekar kan detta beslut påverkas genom påverkan av
politikerna, och detta kan bara göras om vi vet vad som sker. Visst
kan vi läsa protokoll efter möten, men vill vi påverka någon inför ett
möte kan man inte bara sitta och vänta på pressmeddelanden.

Sedan måste jag tillägga att det har talats i tråden tidigare om att
det är lågt i tak på de kommunala biblioteken. Vill bara tillägga att
takhöjden på BIBLIST inte verkar så mycket högre.

--
Anders Granström

Norrlandsgatan 33
752 29 Uppsala