Subject: Re: SV: [BIBLIST] Nacka säljer ut sina bibliotek
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 10 Dec 2010 17:13:41 +0100

On 12/10/2010 04:46 PM, Anders Granström wrote:
> Hej Lars!
> Varför så hård i tonen?

Jag ska svara sakligt på den frågan: Jag är
frustrerad över att biblioteksfolk, som förmodas
företräda kunskapen i kampen mot rykten och
vidskepelse, sitter och gissar, när det är så lätt
att ta reda på fakta i frågan.

Både 2005 och 2010 är det personalen som har
tagit initiativ till privatisering i Nacka kommun.
Något vinstmotiv verkar inte finnas med i bilden.
Men alla spekulerar på Biblist om hur grov förtjänst
de där kapitalisterna ska sno åt sig. Man häpnar.
Alla kapitalister med förnuft håller sig borta
från böcker. Ni kan vara helt lugna.

> Jag beskriver en farhåga jag har i och med privatiseringar av
> folkbibliotek. Sedan förstår jag inte varför de ska förändra en
> verksamhet som uppenbart fungerar:  "Nämndens utvärdering tyder på att
> biblioteksbesökarna i hög grad är nöjda med verksamheten och att
> antalet besök och öppettimmar ökat ordentligt de senaste åren.
> Personalen får också goda betyg."

Svaret på frågan "varför?" står i pressmeddelandet:
Därför att personalen vid ytterligare två bibliotek i
Nacka har hört av sig och vill ta över verksamheten.
De är tydligen avundsjuka på sina kollegor som jobbar
på Dieselverkstaden. Någon av dem kanske är med på
Biblist, rent av?

Det ligger inte i DN:s intresse att hitta kunskap och
rimliga förklaringar, utan i att skapa en läsarstorm
som ökar antalet besökare på den egna webbplatsen.
Därför väljer de vilka fakta de redovisar.

--
   Lars Aronsson ([log in to unmask])