Subject: Re: Nacka säljer ut sina bibliotek
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 10 Dec 2010 13:16:46 +0100

On 12/10/2010 11:09 AM, Jan Szczepanski wrote:
> Nacka har redan ett privat bibliotek, Dieselverkstaden, som startade som
> ekonomisk förening men nu drivs i aktiebolagsform.
>
> http://www.dn.se/sthlm/nacka-saljer-ut-sina-bibliotek-1.1224925

Vad är bakgrunden till att Dieselverkstaden drivs
som personalkooperativ i stället för vanlig kommunal
regi? Detta framgår inte av DN:s artikel, inte heller
av dieselverkstaden.se eller Wikipedia.

Biblioteksbladet nr 10/2005 har privatiseringen i Nacka
som tema, på sidan 3-5,
http://www.biblioteksforeningen.org/bbl/bbl2005/BBL%20nr%2010%202005.pdf

Den 15 februari 2007 skrev BBL i notisen
"Ingen upphandling av Nackabibliotek", att
Dieselverkstaden får fortsätta i två år till utan
att utsättas för upphandling,
http://www.biblioteksforeningen.org/bbl/g/utskrift_nyhet02652.html

Den 18 februari 2008skrev BBL "Få känner till profilen
i Nacka", om en kundundersökning där alla är nöjda,
http://www.biblioteksforeningen.org/bbl/g/utskrift_nyhet03302.html

I mina öron låter det som om Nacka kommun är
nöjd med Dieselverkstaden och kanske vill att
samma personalkooperativ ska ta hand om övriga
bibliotek. Men ett rakt överlämnande går inte
för sig enligt lagarna, så därför gör man en
formellt korrekt upphandling / utauktionering.

Eftersom DN utelämnar beskrivningen av bakgrunden
till och fördelarna med Dieselverkstaden, blir
läsarkommentarerna fulla av hatiska vänsterröster
som ser all utförsäljning som ett hot. Att få
många läsarkommentarer, helst hatiska, har ju
blivit dagstidningarnas nya mått på framgång.

--
   Lars Aronsson ([log in to unmask])