Subject: Re: Internetbiblioteket
From: Miguel Benito <[log in to unmask]>
Date:Thu, 9 Dec 2010 21:25:41 +0100

Mikael Böök har väldigt intressanta synpunkter. Likväl tror jag inte
att något bibliotek i Sverige vågar sig på att ha i sina virtuella
samlingar det material som Wilileaks levererat, helt enkelt för att vi
är vana att följa vad USA säger åt oss att göra.

Flera kan minnas hur det gick med Scientologernas heliga skrift som
hade donerats till Riksdagens bibliotek. EFter en tid då
scientologerna lånade boken varje dag för att ingen annan utanför
sekten skulle få låna den kom det besked från USA om att boken var
copyrightsskyddad även för läsning (sådant skydd finns inte i Sverige)
och simsalabin var boken inte längre offentlig.

Men, om någon kommer med den lysande idén att publicera materialet i
form av "deckare" då är det garanterat att biblioteken köper minst 10
ex per bibliotek. Här har du Mikael en bra sysselsättning för kommande
sommar, som väntas bli regnig. Försäkra dig bara om att ambassadörerna
inte kräver dig på royalties för sina grodor.

Den 10 december är både de mänskliga rättigheternas dag och
Nbelprisutdelning. Symboliskt nog kommer årets fredspristagare att
inte kunna närvara. Det är makten som talar - både i USA och i Kina.

Miguel Benito