Subject: Re: SV: [BIBLIST] Wikileaks
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Mon, 6 Dec 2010 09:16:07 +0200

Hej Jenny,

du sätter fingret på en springande punkt med din fråga om bibliotekens
"makt över sina dataservrar". Detta är ju definitivt en fråga som
2010-talets bibliotekarier borde diskutera och ta ställning till. Men
samtidigt är det också en fråga som fram till idag har fallit utanför
många bibliotekariers synrand. I det avseendet kommer läget, får man väl
anta, att ändras med tiden, så att allt fler bibliotekarier blir medvetna
om sin (potentiella)  makt över "sina dataservrar".

Men den behövliga insikten härom ges endast med åren, dvs av erfarenheten
och vanan. (Vanan vid den nya tekniken och globaliseringen kunde man
tillägga här, som förklaring.)  Typiskt nog är det du, en ung (förmodar
jag) studerande som formulerar problemet. Dina professorer på högskolan
kunde svårligen ha gjort det, hur intelligenta och bildade de än är.

Något direkt svar på din fråga om hur "det ser ut bland biblioteken"  ges
alltså knappast. Eller har någon forskare forskat i denna fråga? Detta är
ju egentligen precis vad du frågar av BIBLIST-prenumeranterna. Kanske
någon BIBLIST-läsare kan leta fram någon intressant rapport eller
utredning?

Din fråga är slutligen också en fråga om mod. Tack för att du vågade!

Med vänlig hälsning,

 - Mikael

PS Jag måste erkänna att jag tvekade lite innan jag beslöt att skicka
detta inte bara till dig utan också till hela BIBLIST. Hur mycket får man
kräva av en bibliotekarie? Alla kan inte - och behöver väl inte heller -
vara "gäddor", som i dikten av Solveig von Schoultz.  Om du vill läsa
några ytterligare reflexioner över "biblioteksmakten", kolla in
http://www.kaapeli.fi/book/adlucem.htm.  -ds.

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/