Subject: Re: Wikileaks
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Sat, 4 Dec 2010 23:49:32 +0200

Ja, det var verkligen ett fint inlägg av Jonny Sundell!  Om bara
bibliotekarierna i *ett* land skulle visa kurage så skulle kanske bröderna
och systrarna i andra länder också våga lyfta på huvudet.

Ni noterade väl, att Library of Congress har blockerat WikiLeaks på sina
servrar för att varken personalen eller biblioteksbesökarna ska kunna
ta del av dokumenten?

"The Library decided to block Wikileaks because applicable law obligates
federal agencies to protect classified information.  Unauthorized
disclosures of classified documents do not alter the documents' classified
status or automatically result in declassification of the documents"

skriver Kongressbibliotekets presschef på bibliotekets blogg.
(http://blogs.loc.gov/loc/2010/12/why-the-library-of-congress-is-blocking-wikileaks/)

Därmed har problemet ställts på sin spets: ska biblioteket följa
grundlagen, den amerikanska konstitutionens berömda första tillägg? Eller
skabiblioteket hädanefter vara regeringens Sanningsministerium, som endast
tillhandahåller godkända dokument?

Men Kongressbibliotekariens fega skenmanöver hindrar naturligtvis inte
WikiLeaks från att nå ut; se t ex http://wikileaks.fi

För övrigt publiceras ju dokumenten av tidningarna.  Kongressbibliotekets
bibliotekarier och besökare behöver altså bara ge sig iväg från
bibliotekets läsesalar, ut till tidningskioskerna och internatcaféerna,
för att läsa WikiLeaks.

Vilken skam!

Till all lycka har Internationella journalistfederationen fördömt
regeringarnas förtvivlade och farliga försök att vrida historiens hjul
tillbaka:

"Federation of Journalists (IFJ) today condemned the political backlash
being mounted against the whistle-blowing website WikiLeaks and accused
the United States of attacking free speech after it put pressure on the
website's host server to shut down the site yesterday. Federation of
[...]

SE http://www.ifex.org/united_states/2010/12/02/wikileaks_backlash/

Som sagt, bibliotekarier: nu gäller det att fatta mod!

Med vänlig hälsning i den sena lördagskvällen,

 - Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/