Help for WLAN Archives

WLAN Archives

Subject: Re: Fråga om kanalval
From: David Lundberg <[log in to unmask]>
Date:Thu, 14 Oct 2010 19:29:06 +0200

När vi började köra med Airespace 2004 så var det ju lite funderingar
kring hur bra rrm:andet funkade och hur det blev med avbrotten när APn går
ut och lyssnar på andra APs. Gjorde en hel del tester med pingsessioner.
Det var någon tidig bugg där som hakade upp trafiken stötvis, men sen det
fixade sig har iaf jag inte sett några problem. Följt upp
kanalfördelningen några gånger och även om det då statistiskt hamnat fler
på kanal 1 så verkar de fördela om sig fint om de hör andra starkt. Dock
låste jag uteffekten till fullt på UU eftersom det var rätt glest nät och
rrm:en verkade iaf i början ha lite svårt att fatta var de yttre gränserna
på näten gick. Numera kan man ju följa RRMen ganska när i WCSen. Det enda
ang fw som jag gått in och manuellt styrt om är när det funnits en lokal
videolänk på 2.4 GHz som använts lite då och då. Kan plocka fram lite
sifffror på fqs och effekter från SR imorgon.

mvh

// David //