Subject: Re: KB utlyser bidrag till utvecklingsprojekt
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 18 May 2010 18:03:05 +0200

Inger Klondiras wrote:

> Utlysningen för 2011 omfattar verksamhetsfälten Digitalisering,
> Utveckling i anslutning till Libris, Kompetensutveckling, Open access
> samt Nationella licenser för e-resurser.

Det finns ett (par) grundläggande fel här.
KB har inga egna lyckade digitaliseringsprojekt
att visa upp. Vanligen skyller man på brist på
pengar, men när verk har digitaliserats (som
F1700-samlingen eller Suecia Antiqua) så har
resultatet slarvats bort i halvmesyrer. De
flesta länder i Europa har kommit längre, och
de ligger ändå åratal efter amerikanerna.

Nu har denna fattiga och oerfarna institution
plötsligt både pengar att dela ut och förmåga
att utvärdera ansökningar på området!

Jag föreslår att KB ansöker om pengar till sig
självt, så att de själva äntligen kommer igång
och lär sig digitalisering. Det vore på tiden.
Jag står till tjänst som rådgivare, mot arvode.

Eller borde pengarna kanske hellre användas
till att genast återstarta Kulturarw3-projektet?

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])

  Projekt Runeberg - fri nordisk litteratur - http://runeberg.org/