Subject: Sv: Re: [BIBLIST] Text om svenska traditioner kring jul
From: Helena Ahlin <[log in to unmask]>
Date:Sun, 16 May 2010 16:51:09 +0200

Tack för svar! Jag tar gärna emot fler exempel på liknande texter.

Hälsningar
Helena

Helena Ahlin
Barn- och ungdomsbibliotekarie
Nynäshamns bibliotek

Tel 08-520 683 07
http://www.nynashamn.se/bibliotek
Enligt examensarbetet *De förbisedda högkulturerna. En studie av hur sju
ämnesböcker i religionskunskap återger tre högkulturer i det
förcolumbianska
Amerika* är det Tage Danielsson som skrivit *Sagan om ett underligt
folk*.

Examensarbetet:
http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:128448/FULLTEXT03

"Sagan om ett underligt folk
Det var en gång en ung afrikan, som under ett år besökt ett land på
norra
halvklotet (Sverige). Det var ett väldigt exotiskt land med djurälskande
invånare, började han sin berättelse vid återkomsten till sin hemby.
Några
dagar under början av solperioden dyrkade de med stor iver sina
fjäderfän.
De smyckade sina hem med hönsfjädrar och bilder av kycklingar, de
förtärde
ägg av olika
konsistens, de klädde ut sina barn, tände eldar och smällde raketer. Det
var
någon slags ond
gudom de försökte skrämma bort. ... Det hemskaste hände mig då nätterna
var
som allra längst.
En natt öppnades min dörr och en mängd kvinnor i vita, fotsida klädnader
trängde in. En kvinna hade ljus kring sitt hår och allesammans sjöng om
hästar och grisar och talade om katter. I detta land var det sällan som
jag
hörde någon tala om sin gud. Men jag fick vara med och se när de firade
den
stora grisfesten. De anrättade grisen på många olika sätt, och när de på
första dagens afton hade ätit – DÅ kom deras gud. Ja de sa ju aldrig att
det
var så, men jag förstod nog. Han liknade vår gamle medicinman – med mask
för
ansiktet och med underliga kläder. ... Det är ett mycket underligt och
exotiskt folk."

Författaren till examensarbetet, Leif Olsson, har hämtat berättelsen
från:
Berlin, Ingrid och Ring, Börge. SO-S Religion ämnesboken. 2006. ISBN
91-21-19739-3