Subject: Re: sagostunder
From: Klara Cederstrand (Älvdalen) <[log in to unmask]>
Date:Mon, 10 May 2010 15:59:51 +0200

BIBLIST - Topics in Nordic research library user services
<[log in to unmask]> skriver:
>Hej!
>Jag skulle vilja fråga er som jobbar på folkbibliotek om sagostunder
>fortfarande finns kvar hos er? I vilka former bedriver ni det och vänder
>ni er enbart till hemma-barn eller även förskolebarn?
>Vi har fortfarande sagostunder på några av våra bibliotek i Linköping men
>i vissa områden sinar besökarna och då är frågan hur vi ska fortsätta.
>Ska vi vända oss till förskolebarn eller ska vi försöka satsa på
>samarbete med förskolan i någon annan form än sagostunder?
>Jag har hållt i sagostunder på tre olika bibliotek under 1 år nu och
> [...]

Hej!

Jag har sagostund 1 gång/mån på öppna förskolan och då och då ute på de
andra förskolorna i kommunen. Alltså både hemmabarn och förskolebarn.
Det är alltid roligt att vara ute på förskolorna, men inte riktigt lika
angeläget som på öppna förskolan, eftersom jag vet att förskolpedagogerna
läser mycket för barnen. På öppna förskolan är det bara sagostund när jag
är där (vad jag vet) och det är väldigt olika från familj till familj hur
mycket man läser hemma. Hur det ser varierar ju från kommun till kommun,
men prioritet nummer ett borde ju vara att försöka nå de barn som kanske
inte blir lästa för annars. Det tycker jag också är ett argument som borde
väga tungt när man pratar med politiker.

Sagostund på biblioteket, som ren fritidsaktivitet på helgerna, har vi
nästan aldrig eftersom vi alltid jobbar ensamma då. Så jag vet inte alls
hur det skulle fungera, med antal besökare osv. Men att uppsöka andra
forum där barn och deras föräldrar befinner sig är ju en bra garant för
att få en publik.

Vänligen,
Klara Cederstrand
Älvdalens Bibliotek