Den feta fisken i den digitala oceanen

Jan Szczepanski <[log in to unmask]>

Fri, 14 May 2010 08:56:48 +0200

text/plain

Jag fick följande reflektion från en kollega med anledning av KB Forum:

"Det digitala biblioteket ger just nu fri tillgång till forskning och kulturarv, men kan kanske kapas av snåriga avtal skapade av stora företag (exempelvis: "ett skålpund kött utan ett uns blod"-idén som principiell vägledning [knyckt ur Köpmannen från Venedig av Shakespeare om jag inte minns fel]). Det är en alldeles för fet fisk för att få simma alldeles ensam i den digitala oceanen"

Sannolikt har min kollega helt rätt

Utöver det övergripande skälet som du nämner, en fet fisk så skulle jag vilja nämna
ytterligare några skäl.

1. Bibliotekek är inte någon billig verksamhet, tvärtom, den är dyr och ineffektiv
verksamhet som drivs av byråkrater och är skattefinansierade.

2. Biblioteken saknar dom ekonomiska resurser som dom globala storföretagen förfogar
över. Exempel: Google har digitaliserat tio miljoner böcker. Hur många har svenska
bibliotek digitaliserat? Några tusen?

3. Företag arbetar på en konkurrensutsatt marknad och är pressade att var effektiva
och erbjuda billiga och bra produkter. Skattefinansierad offentlig verksamhet har
ifrågasatts av goda skäl.

Vän av ordning påpekar troligen att vi inte driver kommersiell verksamhet och
det är sant men för att kunna erbjuda våra användare bästa möjliga service så
måste vi i större utsträckning ta hjälp av marknadskrafterna.

Läste just en rapport om kataloger, skrämmande i sin brist på visioner, men full
av inskränkta perspektiv, men ganska typiskt så nämns inte ens den digitala oceanen
utan endast att man bättre vill synliggöra sina dyrt förvärvade kommersiella e-paket
och så vill man gräva brunnar. Det är stor risk att vi i stegrad takt blir alltmer
irrelavanta.

Eftersom dom krafter vi "konkurrerar" med är globala, kapitalstarka och duktiga
på att ta fram bra produkter så kan vi inte annat än "dansa med vargarna".

Ja vi behöver professionella kockar för att tillreda den feta fisken.

Jan

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222