Subject: Att använda LIBRIS öppna infrastruktur
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Wed, 20 Jan 2010 08:44:43 +0100

En intressant nyhet på Daniel Forsmans Betabib om en projektansökan som
KB beviljat medel till.

"Utöver de traditionella webbaserade gränssnitten avsedda för en person
att söka och använda LIBRIS
systemens tjänster finns det även gränssnitt avsedda för maskin till
maskin kommunikation. Dessa
möjliggör att LIBRIS systemens tjänster kan integreras i andra tjänster
och göras tillgängliga i en annan
 kontext."

Tillsammans med Rolf Johansson, tidigare Göteborgs UB, nu Chalmers ska
Daniel dokumentera och
sprida erfarenheter kring

"Främst planerar vi att dokumentera och sprida våra erfarenheter kring
användandet av Uppsök (SRU),
LIBRIS webbsök (xsearch, stavningsapi, FRBR verktyg, LIBRIS linked
data), SFX/bX (API) och
MetaLib (X-server)."

http://www.betabib.org/

En större fråga är om allt biblioteksinternt utvecklande verkligen kan
hålla samma takt och kvalité
som marknaden kan erbjuda. Jag är tveksam till "lokala kontexter".

Jan

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222