Subject: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Pedagogisk utvecklare
From: Christina Tovote <[log in to unmask]>
Date:Tue, 19 Jan 2010 12:39:34 +0100

Bra att du förmedlar detta blogginlägg, Daniel!
Det är om jag förstår rätt en norsk biblioteksblogg från NTNU - Universitetsbiblioteket i Trondheim för Engelska, Lingvistik och Religion plus "some tech/librarian stuff" som en av de citerade medbloggarna, Plinius, beskriver den. Brinxmat, som skriver inlägget, är själv universitetsbibliotekarie. Jag ska gärna svara honom direkt i bloggen också och lägga upp RSS på den.

Eftersom du svarar på mitt inlägg om pedagogisk utveckling:
Man kan inte sätta likhetstecken mellan sådan och informationskompetens. Det är också ett sällsynt dumt bibliotekarieord, som inte säger något och kan misstolkas. Många gånger har vi försökt hitta ett nytt begrepp men till slut accepterat eftersom det används så vitt internationellt.

Helt säkert var googlandet på biblioteksbegreppet information literacy mycket större runt sekelskiftet och tidigare när det spreds över världen från USA, som myntade det redan 1974 och skapade sitt National Forum on IL 1989 (alltså 20-årsjubileum förra året). Varje land gjorde sedan sin tolkning och i Norden har vi varit kritiska till att ställa upp standarder och beskriva det enbart som en allmän kompetens som man kan ge övergripande kurser i. Du har säkert också sett/läst de nya nordiska kritiska forskningsrapporter, som visar att informationskompetens är beroende av kontext och social praktik. Se t ex "Informationskompetenser. Om lärande i informationspraktiker och informationssökning i lärandepraktiker" utgiven 2009 av Jenny Hedman och Anna Lundh.

Den pedagogiska utvecklingen vid våra bibliotek innebär så mycket mer. Den handlar om bibliotekets stöd för lärande, handledning, integrering i ämnesundervisning och inte minst samarbete med lärarna. Den handlar också om rollen i referensarbetet baserad på dialog precis som Brinxmat skriver.

Behovet av vårt stöd och våra kurser minskar inte men de har definitivt spelat ut sin roll som "monolithic library teaching", det håller jag helt med om. Och jag fortsätter gärna diskussionen och hoppas fler hänger på. Så blir det ökad statistik i ämnet =o))

Christina Tovoté
SUB