Subject: Sv: [BIBLIST] Artikelsök, ingen länkning till Mediearkivet
From: Annika Frank <[log in to unmask]>
Date:Thu, 28 Jan 2010 09:46:30 +0100

Jag håller med! Jag förnyade abonnemanget på Mediearkivet för att få
fulltextartiklarna på Artikelsök från SvD, GP och Aftonbladet- och
plötsligt försvann den möjligheten! Det räcker inte med Presstext som
innehåller betydligt färre källor än Mediearkivet. Jag är jättesur!

Annika Frank
Gullmarsgymnasiet
Lysekil

Artikelsök har tagit bort direktlänkarna till artiklar (fulltext) i
Mediearkivet.

BTJ meddelar:

”Vårt avtal med Mediearkivet gick ut den 1 januari. Eftersom
Mediearkivet
och Affärsdata/PressText är konkurrenter tog vi ett aktivt val att
fördjupa
samarbetet med Affärsdata/PressText. Denna information kunde vi inte gå
ut
med förrän avtalet var klart.”

Tajmingen är sällsynt dåligt eftersom 20 universitets- och
högskolebibliotek
från och med 2010 avslutat sina abonnemang på Presstext! Detta på grund
av
att alla de större dagtidningarna nu finns i Mediearkivet.

Databasleverantörer brukar inte försämra länkmöjligheterna, utan
istället
försöka utöka dem. Jag har via mejl och telefon till BTJ påtalat att
detta
är en klar försämring av servicen och minskar värdet av Artikelsök för
oss,
men vad jag förstår så har BTJ har inga planer på att sluta något nytt
avtal
med Mediearkivet. Det vore nog bra om BTJ även fick ”feedback” från
fler
bibliotek.

Mats Almkvist

Umeå universitetsbibliotek