Sv: Re: [BIBLIST] Sv: Re: [BIBLIST] Verksamhetsberättelsen för Fråga biblioteket 2008

Anna-Stina Axelsson <[log in to unmask]>

Sat, 14 Mar 2009 18:18:45 +0100

text/plain

Vad bra att det har uppstått ett samtal om Fråga biblioteket på Biblist!
I Expertgruppen för Fråga biblioteket ser vi mycket positivt på om så
många som möjligt vill vara med och diskutera framtiden för samarbete
kring virtuellt referensarbete.

Angående siffrorna kan man förstås alltid spekulera. 2007 ökade antalet
frågor i tjänsten med 10 %. Varför siffrorna går upp eller ner vet vi
inte riktigt och som Ericson skriver kan man diskutera exakt hur viktig
kvantiteten är.

Vad är det som ska avgöra på vilka sätt som det är möjligt för användare
att kontakta biblioteken eller ta del av bibliotekens kompetens, och
under vilka förhållanden tjänar biblioteken på att samarbeta kring
detta? Ett blogginlägg av David Lee King diskuterar att bibliotekarier
alltid tycker det är bekvämast att användaren söker upp bibliotekets
fysiska disk.
http://www.davidleeking.com/2009/01/06/ask-a-librarian-services-need-a-reboot/
Är det personalens behov och intressen som ska styra detta, eller är det
användarnas behov? (retorisk fråga)

Intressant är också att i virtuella sammanhang diskutera skillnaden
mellan referensarbete och kundtjänst, mellan expertroll och handledande
roll.

Under 2009 kommer tjänsten Fråga biblioteket att utvärderas, under
överinseende av KB. Det finns också många tankar (för att inte säga
planer) i expertgruppen om den framtida utvecklingen för tjänsten.Jjag
ser fram emot ett fortsatt samtal i det svenska bibliotekssamhället om
utvecklingen av virtuella referenstjänster.

Vänliga hälsningar Anna-Stina

Anna-Stina Axelsson
Utvecklingsledare med ansvar
Biblioteket på nätet och lärande
Fråga biblioteket

Regionbibliotek Stockholm
Stockholms Stadsbibliotek, Kulturförvaltningen
Odengatan 55
113 80 Stockholm

Phone +46(0)8-508 31 245
Fax +46(0)8-508 31 230

e-mail: [log in to unmask]
http://www.regionbiblioteket.stockholm.se
Anders Ericson, den förträfflige, har kommenterat eller snarare kommit
med ett försvar på den livaktiga norska listan BIBLIOTEKNORGE som är
intressant
eftersom utvecklingen tydligen är likartad i Norge. Men något svar på
varför tjänsten
utnyttjas allt mindre är det väl inte utan mer ett försvar varför den
behövs, ja åtminstone
för bibliotekarier.

Årsrapporten fra den svenske søstertjenesten viser den samme tendensen:

"Under 2008 har Fråga biblioteket mottagit 21 367 frågor, varav 16 563
via e-post och 4 342 via chatten. Det är en minskning av det totala
antalet frågor med 16% från 2007".

Likevel mener jeg dette er udramatisk, på begge sider av Kjølen.

For det første må vi huske at elektroniske svartjenester ALDRI har
vært viktige med hensyn til KVANTITET. For noen år sida regna vi vel
ut at spørsmål/svar utgjorde 1-2 prosent av totalen. For de alle
fleste spørsmåla blir stilt og får svar over skrankene og på andre
"fysiske" måter. Telefon bl.a. MEN: Biblioteksvar er VIKTIG som et
"døgnåpent" alternativ og for de som har problemer med å komme seg til
et bibliotek, enten permanent eller der og da. OG Biblioteksvar er
viktig for å markere bibliotekets tilstedeværelse på Internett. OG
ikke minst for kompetansehøyninga blant de deltakende bibliotekarene
når det gjelder nettbruk og referansearbeid generelt.

For det andre er folk flest faktisk blitt mer sjølhjulpne med å finne
svar på enkle spørsmål (fakta, adresser, åpningstider osv.) i løpet av
de snart ti åra som er gått siden de første elektroniske
svartjenestene. Folk flest TRUR de også er blitt bedre på å finne svar
på de KOMPLISERTE spørsmåla. Det stemmer i langt mindre grad - og her
har vi sjølsagt bibliotekets historiske utviklings- og
markedsføringspotensial, både elektronisk og fysisk.

Ikke dermed sagt at vi ikke skal ha som mål å markedsføre
Biblioteksvar bedre, mer kontinuerlig og til nye grupper.

Hovedpoenget mitt er at det må advares sterkt mot å kaste barnet ut
med badevannet fordi det kan påvises kvantitativ tilbakegang. Målet
kan aldri være å få alle eller majoriteten av de vitebegjærlige i
landet til å bruke Bsvar jevnlig.

Hilsen
Anders Ericson
bl.a. konsulent for Biblioteksvar og forgjengerne siden 2000

Jan

Anna-Stina Axelsson wrote:
> [...]
>
> e-mail: [log in to unmask]
> http://www.regionbiblioteket.stockholm.se

> Det vore intressant att få veta varför antalet frågor minskat trots
> att
> användunersökningen visade att 72% var helt igenom nöjda med svaren
och
> 92%
> kunde tänka sig använda tjänsten igen. Det är lite svårt att begripa.
>
> "Under 2008 har Fråga biblioteket mottagit 21 367 frågor, varav 16 563
>
> via e-post och
> 4 342 via chatten. Det är en minskning av det totala antalet frågor

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222