Re: Tidskriftens alla sidor : med webb och papper in i framtiden

Jan Szczepanski <[log in to unmask]>

Thu, 12 Mar 2009 09:58:59 +0100

text/plain

Och varför inte förbereda sig genom att läsa Siri Reuterstrands fritt
tillgängliga artikel om kulturutredningen
och kulturtidskrifterna i senaste numret av Alba?

http://www.alba.nu/artikel/artikel.php?id=870

Reuterstrand kursiverarr från kulturutredningen

”Vi föreslår således att stödet kan ges till produktion och distribution
av böcker och kulturtidskrifter med stöd
 i de mål som formuleras för den nationella kulturpolitiken och i
riktlinjer uttryckta i en särskild förordning.
I riktlinjerna //bör särskilt uppmärksammas nya tekniska lösningar/,/
internationella satsningar och översättningar
från små språkområden.”

hur ska "nya tekniska lösningar" och "internationella satsningar" tolkas?

Nu finns ingenting konkret i utredningen om open access, ställa
kulturarv till förfogande till alla, digitaliseringe eller
Europeana så det kanske är något annat.

Vad än kulturutredningen och kulturministeriet anser så kommer inom
några år hundratusentals böcker och mängder
av tidskrifter, filmer och musik från hela Europa att vara fritt
tillgängligt för alla. Det är många små språkområden
det.

Men en kulturtidskrift ska väl även framgent prassla och inte läsas i
en mobil? Och hur otrevligt blir det inte för
marknaden, när kultur inte kostar pengar?

Jan

Anna-Stina Axelsson wrote:
> Apropå den diskussion som nyligen ägde rum på Biblist om vad som är en
> blogg och vad som är en tidskrift
> - välkommen till en föreläsning på Regionbibliotek Stockholm om
> tidskrifternas framtid och format!
>
> Olle Lidbom, medieanalytiker och bloggare, berättar om
>
> Tidskriftens alla sidor - med webb och papper in i framtiden
>
> Onsdagen den 18 mars kl 9.00-11.30
> på Odengatan 63 i Stockholm
>
> Anmälan senast 13 mars till [log in to unmask]
> Kostnad 300 kr
> Det finns fortfarande några platser kvar!

> [...]

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222