Re: Konverteringstabellen SAB-Dewey fritt tillgänglig - med länk

Lars Aronsson <[log in to unmask]>

Wed, 4 Mar 2009 11:57:11 +0100

TEXT/PLAIN

Magdalena Svanberg wrote:

> Adressen till konverteringstabellen är:
> http://export.libris.kb.se/Dewey_SAB/
>
> Nu blir konverteringstabellen mellan SAB och Dewey fritt
> tillgänglig för alla.

På den adressen hittar jag bara en sökruta för konvertering, men
ingen tabell. Jag ville gärna tro det du skrev, att tabellen
skulle bli fritt tillgänglig. Var kan jag ladda ner hela tabellen?

Nederst i formuläret står "All copyright in the Dewey Decimal
Classification system are owned by OCLC, © 2003-2009. The National
Library of Sweden (Kungl. biblioteket) utilizes the Dewey Decimal
Classification system for this conversion table with the consent
of OCLC."

Här är alltså *ingenting* "fritt" tillgängligt, bara "på nåder",
with the consent, och det är KB som omfattas av nåden, inte jag.
Det är djupt problematiskt att biblioteken, som försöker propagera
för Open Access och allmänhetens fria tillgång till kunskap, har
en så ytlig förståelse för begreppet "frihet". Det är newspeak.

Och det var väl det jag befarade, att "byta till Dewey" är en
förskönande omskrivning för "bli kund hos OCLC". Om vi tidigare
hade problem med att Svensk biblioteksförening hade (och
missbrukade) ett monopol på SAB-tabellen, så har den situationen
inte förbättrats, det är bara ägaren av monopolet som ändrats.
Add the fact that we now all need to speak English.

Inte ett ord om detta missförhållande nämndes på KB:s och OCLC:s
gemensamma informationsdag.

 --
  Lars Aronsson ([log in to unmask])