Re: Litteratur kring arbetsgivares skyldigheter i humanitäraorganisationer.

Miguel Benito <[log in to unmask]>

Wed, 25 Mar 2009 20:43:11 +0100

text/plain

Reglerna på arbetsmarknaden för ideella organisationer är precis
desamma som för övriga företag och institutioner. En volontär är en
person som inte tar betalt och därmed inte kan betraktas som
arbetstagare. Däremot kan man vara försäkrad (såsom man också
försäkrar barn i skolan under skoltiden).

Litteratur om detta hör till den gråa litteraturen och ofta ägs av
organisationerna och sprids inte ut till andra. T.ex. följande citat
från Idea:
"Varje medlem erhåller en medlemspärm med aktuella avtal och cirkulär.
Från hemsidan, undre rubriken Juridik, hämtas information om gällande
anställningsvillkor mm ... Vid behov kan man, med angivande av
org.nr., köpa extra exemplar av medlemspärmen från Idea. Pärmen kostar
1.000 kr." Det säger sig själv att sådant material finns inte på
bibliotek.

Därför kan det vara rådigt för en ideell organisation med flera
anställda att ansluta sig till Idea, som är de ideella
organisationernas arbetsgivarförbund, http://www.ideella.org. Då får
man juridisk hjälp och fortlöpande information om reglerna på
arbetsmarknaden.

Immigrant-institutet, som jag företräder, blev inte medlem på grund av
mycket höga avgifter tidigare. Idag ser jag att avgiften är 1.400:-/år
för en organisation med lönekostnader upp till 700 000 kr/år, vilket
är överkomligt. Jag lyckades dock i höstas ensamt vinna ett mål mot
SKTF som hade anmält institutet till tingsrätten i Borås i samband med
en uppsägning. Jag kunde tjäna lite pengar på deras dumhet. Jag får
kanske investera dem i ett 6-års medlemskap i Idea, eftersom problem
kommer hela tiden vare sig vi vill eller inte.

Hälsningar

Miguel Benito

--
www.immi.se