Re: Är vi alldeles för beroende av Wikipedia?

Jan Szczepanski <[log in to unmask]>

Wed, 25 Mar 2009 10:59:59 +0100

text/plain

I Lund var det en intressant konfererens som UB i Lund och Wikipedia
Academy anordnade
i slutet på förra året. Det finns säkerligen en hel del kunskap inom
akademien som skulle
platsa i Wikipedia. Med lite fantasi så skulle man kunna tänka sig att
det ingick i den
akademiska undervisningen att skriva bidrag i Wikipedia.

Forskare, studenter, lärare och bibliotekarier kan göra mycket mer.

Temat för konferensen var

"Hur kan Wikipedia användas för vetenskaplig kommunikation? Kan
Wikipedia användas
 som ett pedagogiskt verktyg? Kan vi lita på Wikipedia? Och hur gör man
för att skriva
i Wikipedia?

Det är några av frågorna som kommer att tas upp under Wikipedia Academy, en
 tvådagarskonferens arrangerad av Svenska Wikimedia och
Biblioteksdirektionen vid
 Lunds universitet."

Power point presentationerna finns utlagda.

http://www.lub.lu.se/wikipediaacademy

http://wikipediaacademy.blogspot.com/

Jan

Lars Wikström wrote:
> Jag hörde en jämförelse mellan Wikipedia och Nationalencyklopedin i
> vetenskapsradion häromåret och resultatet var, vill jag minnas, att de
> mycket väl kunde mäta sig med varandra. Den största skillnaden var väl
> att Wikipedia innehöll mer slit och släng-material.
>
> Lars

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222