Re: Sv: Re: [BIBLIST] Sv: Re: [BIBLIST] Verksamhetsberättelsen för Fråga biblioteket 2008

Anna-Stina Axelsson <[log in to unmask]>

Wed, 18 Mar 2009 16:05:33 +0100

text/plain

Det är en bra idé för marknadsföring, Anders. En tjänst i Sverige som
vi skulle kunna(t) göra en "slam the boards"-aktion mot/med är SprayIQ.
Tjänsten lades dock ner den 14 mars, pga att Lycos upphörde med sin
verksamhet.

Det vore dock kul och bra om svenska bibliotekssamhället gjorde en
samlad "slam the boards"-aktion vid tillfälle, det finns säkert andra
tjänster som dyker upp efterhand. Fråga biblioteket skulle t ex kunna
organisera detta.

Vänliga hälsningar Anna-Stina

Anna-Stina Axelsson
Utvecklingsledare med ansvar
Biblioteket på nätet och lärande
Fråga biblioteket

Regionbibliotek Stockholm
Stockholms Stadsbibliotek, Kulturförvaltningen
Odengatan 55
113 80 Stockholm

Phone +46(0)8-508 31 245
Fax +46(0)8-508 31 230

e-mail: [log in to unmask]
http://www.regionbiblioteket.stockholm.se

Et populärt PR-tiltak blant virtuelle referansebibliotekarer i USA er
å "slamme" de kommersielle/private tjenestene, som t ex
Wikianswers.com
Det vil si: Man leverer - gode - svar på spørsmål som dukker opp - og
så oppgir man at man er bibliotekar og kan tilby den og den
bibliotekbaserte tjenesten

Verken i Sverige eller Norge fins det vel mange sånne, men det hender
at bibliotekarer gjör dette på Google groups

anders e

2009/3/17 Anna-Stina Axelsson
> Hej
>
> ...igen, får jag väl säga. Tyvärr har jag (och övriga
Expertgruppen?)
> [...]
> Kunskapskanalen genom Kunskapsspanarna. Tyvärr har inte detta
samarbete
> fått maximal effekt, bl a genom att vi inte marknadsförts via rutan

> sista tiden, utan bara via Kunskapskanalens webbplats.
> www.kunskapskanalen.se www.kunskapsspanarna.se Det är dock ett
> samarbete som Kunskapskanalen värdesätter (bl a ekonomiskt).
>
> TV-reklam finns inte ens i sinnevärlden för de flesta
> bibliotekstjänster ö h t. Har ni en aning om vad det kostar? :) T o
> bannerannonsering på Aftonbladet.se har varit för dyrt för i a f
Fråga

--
Hilsen
Anders Ericson