Subject: Re: Dewey, det vete katten?
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 17 Mar 2009 08:46:56 +0100

Ett annat exempel. Detta är från ett newsletter. EU kommer att i oktober
i år att
ha digitaliserat 13 miljoner publikationer och göra dom fritt
tillgängliga via Europeana
Det är lite mer än hälften av dom uppskattningsvis 20 miljoner dokument
som publicerats
sedan 1952.

I OCLC.s WorldCat finns bara material från slutet av 90-talet  framåt
katalogiserat
och klassificerat.

I LIBRIS finns en bråkdel.

Vore det en bra idé att börja katalogisera och klassificera dessa 13
miljoner
dokument inom landet eller ska vi  importera Dewey-klassade poster från
WorldCat?

http://publications.europa.eu/docs/2008_0047_en.pdf

Jan

Britt Omstedt wrote:
> Såg ett exempel i Bryssel där EU:s Regionkommitté och Sociala och
> ekonomiska kommitté delade bibliotekslokaler och hade två helt separata
> samlingar med två helt olika uppställningssystem. Verkar inte särskilt
> användarvänligt, kändes väldigt byråkratiskt och otillgängligt. Inte någon
> bra idé.
>
> Britt Omstedt

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222