Subject: Re: Dewey, det vete katten?
From: Miguel Benito <[log in to unmask]>
Date:Mon, 16 Mar 2009 18:50:16 +0100

Jan försöker dödda en debatt som Ingrid Atlestam initierat och som
ännu är i sin linda. Behövs det klassifikation överhuvudtaget? tycks
Jan mena, efter vad jag förstår. Om inte, då är det ingén idé att ens
byta från ett system till ett annat. Om ett klassifikationssystem
behövs, då tycker jag att det är värt att diskutera olika systems
förtjänster och nackdelar.

Det kanske är för sent att diskutera? Inte alls. Ingenting hindrar att
vi har olika system på olika bibliotek. Så har det varit hittills. Jag
hävdar till och med att vi kan tänka oss ha olika system på samma
bibliotek eller bibliioteksgrupp. Det är som med transportmedel.
Flyget är bra om vi ska från Sverige till Frankrike. Likväl kommer vi
inte ens till flygplatsen om vi inte använder oss av ett annat
transportmedel, bil, bus, tåg, taxi eller cykel. Likaså när vi kommer
fram till destinationsflygplatsen måste vi upprepa proceduren, leta
efter annat transportmedel för att ta oss fram till den egentliga
destinationen. Alltså: flera transportmedel behövs för att
transportsystemet ska bli heltäckande.

Eftersom SAB ännu är ett levande system har det ett värde som inte ska
förringas.

För tjugofem år sedan fanns en kollega till mig på Bibliotekshögskolan
som påstod att boken var död. Aldrig har det publicerats så många
böcker som nu.

Er tur

Miguel Benito

--