LISTSERV mailing list manager LISTSERV 15.5

Help for BIBLIST Archives


BIBLIST Archives

BIBLIST Archives


View:

Next Message | Previous Message
Next in Topic | Previous in Topic
Next by Same Author | Previous by Same Author
Chronologically | Most Recent First
Proportional Font | Monospaced Font

Options:

Join or Leave BIBLIST
Reply | Post New Message
Search Archives


Subject: Re: Sv: Re: [BIBLIST] Verksamhetsberättelsen för Fråga biblioteket 2008
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Reply-To:BIBLIST - Topics in Nordic research library user services <[log in to unmask]>
Date:Fri, 13 Mar 2009 10:33:33 +0100
Content-Type:text/plain
Parts/Attachments:
Parts/Attachments

text/plain (156 lines)


Anders Ericson, den förträfflige, har kommenterat eller snarare kommit
med ett försvar på den livaktiga norska listan BIBLIOTEKNORGE som är 
intressant
eftersom utvecklingen tydligen är likartad i Norge. Men något svar på 
varför tjänsten
utnyttjas allt mindre är det väl inte utan mer ett försvar varför den 
behövs, ja åtminstone
för bibliotekarier.

Årsrapporten fra den svenske søstertjenesten viser den samme tendensen:

"Under 2008 har Fråga biblioteket mottagit 21 367 frågor, varav 16 563
via e-post och 4 342 via chatten. Det är en minskning av det totala
antalet frågor med 16% från 2007".

Likevel mener jeg dette er udramatisk, på begge sider av Kjølen.

For det første må vi huske at elektroniske svartjenester ALDRI har
vært viktige med hensyn til KVANTITET. For noen år sida regna vi vel
ut at spørsmål/svar utgjorde 1-2 prosent av totalen. For de alle
fleste spørsmåla blir stilt og får svar over skrankene og på andre
"fysiske" måter. Telefon bl.a. MEN: Biblioteksvar er VIKTIG som et
"døgnåpent" alternativ og for de som har problemer med å komme seg til
et bibliotek, enten permanent eller der og da. OG Biblioteksvar er
viktig for å markere bibliotekets tilstedeværelse på Internett. OG
ikke minst for kompetansehøyninga blant de deltakende bibliotekarene
når det gjelder nettbruk og referansearbeid generelt.

For det andre er folk flest faktisk blitt mer sjølhjulpne med å finne
svar på enkle spørsmål (fakta, adresser, åpningstider osv.) i løpet av
de snart ti åra som er gått siden de første elektroniske
svartjenestene. Folk flest TRUR de også er blitt bedre på å finne svar
på de KOMPLISERTE spørsmåla. Det stemmer i langt mindre grad - og her
har vi sjølsagt bibliotekets historiske utviklings- og
markedsføringspotensial, både elektronisk og fysisk.

Ikke dermed sagt at vi ikke skal ha som mål å markedsføre
Biblioteksvar bedre, mer kontinuerlig og til nye grupper.

Hovedpoenget mitt er at det må advares sterkt mot å kaste barnet ut
med badevannet fordi det kan påvises kvantitativ tilbakegang. Målet
kan aldri være å få alle eller majoriteten av de vitebegjærlige i
landet til å bruke Bsvar jevnlig.

Hilsen
Anders Ericson
bl.a. konsulent for Biblioteksvar og forgjengerne siden 2000

Jan



Anna-Stina Axelsson wrote:
> Hej!
>
> Ja, det är en fråga som kräver en djupare utredning.
>
> Vänliga hälsningar Anna-Stina
>
> Anna-Stina Axelsson
> Utvecklingsledare med ansvar 
> Biblioteket på nätet och lärande
> Fråga biblioteket
>
> Regionbibliotek Stockholm
> Stockholms Stadsbibliotek, Kulturförvaltningen
> Odengatan 55
> 113 80 Stockholm
>
> Phone +46(0)8-508 31 245 
> Fax      +46(0)8-508 31 230
>
> e-mail: [log in to unmask]
> http://www.regionbiblioteket.stockholm.se
>
>   
>>>> Jan Szczepanski <[log in to unmask]> 2009-03-12 16:01 >>>
>>>>         
> Det vore intressant att få veta varför antalet frågor minskat trots
> att
> användunersökningen visade att 72% var helt igenom nöjda med svaren och
> 92%
> kunde tänka sig använda tjänsten igen. Det är lite svårt att begripa.
>
> "Under 2008 har Fråga biblioteket mottagit 21 367 frågor, varav 16 563
>
> via e-post och
> 4 342 via chatten. Det är en minskning av det totala antalet frågor med
>
> 16% från
> 2007."
>
> Jan
>
> Linda Johansson wrote:
>   
>> Hej,
>>
>> Här kommer Fråga bibliotekets verksamhetsberättelse för 2008.
>> http://www.lisinfo.se/FB/vhb.pdf 
>>
>> Här kan är ni läsa om vad som hänt med Fråga biblioteket under året 
>> 2008. Vi berättar bland annat om utvecklingen av den flerspråkiga 
>> delen, Fråga biblioteket på Bok & biblioteksmässan, samverkan med
>>     
> våra 
>   
>> nordiska grannar, ökad organisatorisk samverkan mellan folk- och 
>> forskningsbiblioteken och mycket mer.
>>
>> Trevlig läsning!
>>
>> Vänliga Hälsningar
>> Expertgruppen för Fråga biblioteket
>> via Linda Johansson
>>
>> Linda Johansson
>> Ledarskap & Utveckling
>> Stadsbiblioteket, Malmö stad
>> Tel 0768 502880  
>> Fråga biblioteket Tel: 040-660 85 71
>> www.malmo.se/bibliotek <http://www.malmo.se/bibliotek>
>> E-post: [log in to unmask] <mailto:[log in to unmask]>
>>
>>     
>
>   

-- 
De åsikter som framförs här är mina personliga 
och inte ett uttryck för Göteborgs universitets-
biblioteks hållning


Opinions expressed here are my own and not
those of the Gothenburg University Library 



Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie 
Goteborgs universitetsbibliotek 
Box 222
SE 405 30 Goteborg, SWEDEN 
Tel: +46 31 7861164 Fax: +46 31 163797 
E-mail: [log in to unmask]









  

Back to: Top of Message | Previous Page | Main BIBLIST Page

Permalink



SEGATE.SUNET.SE

CataList Email List Search Powered by the LISTSERV Email List Manager