Subject: Re: Kan en blogg vara en tidskrift, en webbzine
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Wed, 11 Mar 2009 08:54:46 +0100

Välkommen tillbaka Uno till den stängda zonen!

Formella kriterier har en tendens att beskriva gårdagens och inte
dagens fenomen.

Joe Esposito publicerade igår på liblicense några funderingar kring
bloggar och undrade vad som kommer att hända när forskarvärlden
börjar utnyttja bloggen. Han exemplifierar med att först kom Google
och sen kom Google Scholar. Kanske den vetenskapliga artikeln
istället publiceras i ett bloggsammanhang där kommentarer, kritik och
funderingar av andra forskare öppet kan publiceras i realtid. En plats
där diskussioner kan föras öppet för alla.

Det här är motsatsen till Wikipedia som bara publicerar "fakta". I bloggen
skapas fakta.

Esposito tycker  att man bör läsa följande TechCrunch artikel och eftersom
Esposito tillhör dom vars funderingar jag uppskattar och värderar högt så
utgår jag från att den är intressant.

http://www.techcrunch.com/2009/03/10/are-blogs-losing-their-authority-to-the-statusphere/

Jan

Uno Nilsson wrote:
> [...]
> (research, redaktion etc.), eller efter det allmänna intresset?
> Begreppet publistik kan vi inte komma förbi, vem är ansvarig utgivare?
> I varje fall innebär dagens mediasits att bloggen betyder mycket
> medialt. Bloggar borde alltså få vara just bloggar, också i
> bibliotekets systematik. Calle Bildt kan då bli bästa bloggaren eller
> nåt nästa år (hoppas nån annan snor priset).
> Viktigast ändå är att problematiken bli belyst. Var tid har sina
> media, och varje budskap sina. Nu är det möjligare än nånsin.
> Framtiden ser ljus ut. Uno, som gör ett litet inhopp i en annars

biblioteks hållning