Subject: Re: Varför inte komplettera samlingarna med fritt tillgängl igt material
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Fri, 6 Mar 2009 12:51:26 +0100

Exemplet var tydligen inte särskilt bra eftersom här fanns årgångar som ännu
inte blivit digitaliserade som en kollega vänligen påpekade.

Då tar vi ett annat exempel istället bland dom tusentals som finns att
välja bland:

Baltische Studien, ISSN 0067-3099  som enligt LIBRIS finns vid 18 bibliotek
och där årgångarna 1832-1896 digitaliserats av universitetsbiblioteket i
Greifswald

http://digibib.ub.uni-greifswald.de/Chopin/Engine/DirektSprung/DirectView.asp?KatalogID=1&RecordNum=9657&ImgNum=331351832-1940

Jan

Jan Szczepanski wrote:
> Det finns all anledning för dom större biblioteken att synliggöra och
> komplettera samlingarna med fritt tillgängligt material.
>
> Ett exempel bland många. Gallica har retrodigitaliserat
> årgångarna 1927 till 2000 av tidskriften Revue française de psychanalyse.
> Den finns i tryckt form vid åtskilliga svenska bibliotek eftersom det
> är en central
> tidskrift inom psykoanalysen. Dom äldre årgångarna är minst lika
> intressanta som dom senare. Men saknas. Det borde vara enkelt att
> komplettera
> [...]

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222