Subject: Varför inte komplettera samlingarna med fritt tillgängl igt material
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Wed, 4 Mar 2009 15:46:36 +0100

Det finns all anledning för dom större biblioteken att synliggöra och
komplettera samlingarna med fritt tillgängligt material.

Ett exempel bland många. Gallica har retrodigitaliserat
årgångarna 1927 till 2000 av tidskriften Revue française de psychanalyse.
Den finns i tryckt form vid åtskilliga svenska bibliotek eftersom det är
en central
tidskrift inom psykoanalysen. Dom äldre årgångarna är minst lika
intressanta som dom senare. Men saknas. Det borde vara enkelt att
komplettera
 katalogposterna med uppgift om att dom äldre årgångarna finns fritt
tillgängliga.

Informationen om att dessa äldre årgångar finns tillgängliga för alla
såg jag i senaste Open Access News. News from the Open Access Movement.

http://gallica2.bnf.fr/ark:/12148/cb34349182w/date.r=Psychanalyse.langEN#

Jan

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222