Re: Är vi alldeles för beroende av Wikipedia?

Lars Aronsson <[log in to unmask]>

Wed, 25 Mar 2009 21:55:56 +0100

TEXT/PLAIN

Lars Wikström wrote:

> Jag hörde en jämförelse mellan Wikipedia och
> Nationalencyklopedin i vetenskapsradion häromåret och resultatet
> var, vill jag minnas, att de mycket väl kunde mäta sig med
> varandra. Den största skillnaden var väl att Wikipedia innehöll
> mer slit och släng-material.

"Här om året" var Wikipedia mycket mindre och outvecklad än den är
idag. Det var SvD som gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse
(2006?), inspirerad av den som Nature gjorde 2005 mellan engelska
Wikipedia och Encyclopaedia Britannica. Men kom igen, 2005, det
är en evighet sedan i Wikipedias utveckling.

Wikipedia är fortfarande inte bra. Den kan bli mycket bättre. Men
den behöver nu inte längre artiklar om att "äpple är en frukt",
för de flesta sådana grundläggande artiklar är redan skrivna. Nu
behövs kunskap av en betydligt bättre kaliber.

Artiklarna i Wikipedia behöver källhänvisningar. Men
källhänvisningarna behöver också kunna förklara vad det är de
hänvisar till. Om man hänvisar till "Svenska män och kvinnor"
eller SCB:s statistisk årsbok, så behöver det också finnas
artiklar om dessa verk, som beskriver deras styrkor och brister.
Här skulle bibliotekarier kunna vara till stor hjälp. Men är de
det?

Om någon bibliotekarie kunde göra en kort lista över 10-15 viktiga
svenska referensverk och därefter se om de är beskrivna med egna
artiklar i svenska Wikipedia, och sedan skriva en liten resume om
detta i Biblioteksbladet, skulle det vara enormt värdefullt för
den fortsatta seriösa utvecklingen av Wikipedia. Det viktiga är
dock att man inte börjar med att granska de artiklar som redan
finns i Wikipedia, utan att man börjar med att göra en lista och
sedan kollar i Wikipedia. För det är bara så man upptäcker de
artiklar som saknas.

I nästa steg kan man plocka ut 10-15 viktiga vetenskapliga
tidskrifter inom nationalekonomi eller cellbiologi och se om de
har artiklar i (engelska eller svenska) Wikipedia.

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])