Subject: Re: Helsingborg og Telemark - det "neutrala" biblioteket?
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Fri, 20 Mar 2009 13:45:24 +0100

Det är svårt att beskriva den andre. Det blir oftast en spegelbild av en
själv.
I det norska fallet, medelklassbibliotekarier intresse för genus och
jämställd-
hetsfrågor

Det verkar vara en bättre väg som Helsingborg valt, att låta den andre be-
skriva sin egen verklighet. Det blir naturligtvis en bild som inte stämmer
överens med den som vi har.

Helingsborgs stadsbibliotek ska ha stor heder för att ha vågat öppna
sina lokaler ut mot verkligheten och det på ett fint sätt.

Jag tycker Anders två exempel visar på ett utomordentligt bra sätt
två diametralt olika sätt att göra uställningar på. Ett bra och ett dåligt.

Jan

Uno Nilsson wrote:
> Bra, Anders. Biblioteken måste våga vara kontroversiella. Precis så
> kontroversiella som våra samlingar. Mångfald måste gälla även när det
> handlar om utställningar eller kampanjer. ...men visst finns det
> gränser, dock inte lika många som vi själva sätter. Uno

> http://hd.se/helsingborg/2009/01/15/utstaellning-om-gaza-vaecker-paa/#pri

> http://bibliotekettarsaka.wordpress.com/2007/06/18/bts-relevant-litteratur-str%C3%B8mmer-pa/

> Dela foton på ett smidigt sätt med Windows Live™ Photos. Dra och släpp
> <http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/photos.aspx>

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222