Subject: Re: Ang. Re: [BIBLIST] Föreningsguiden?
From: Kerstin Rydbeck <[log in to unmask]>
Date:Wed, 18 Mar 2009 11:45:17 +0100

Det finns ett närmast oändligt antal frivilligorganisationer i Sverige
av många olika slag och lokalt, regionalt och nationellt. Att hitta alla
i ett register framstår som en utopi. Men Sunets webbkatalog ger länkar
till väldigt många. http://infoo.se/

Vill man gå bakåt i tiden finns en rad resurser som täcker olika områden.

Jag gav själv ut bibliografin Svenska antidrogoorganisationer och deras
periodica och skriftserier 1837-2000 (2001)

Jag har också en hittills opublicerad förteckning över ett stort antal
kvinnoorganisationer.

Man hittar också info tex i:

Kvinnors organisering : betänkande / av Utredningen statligt stöd för
kvinnors organisering, SOU 2004:59
Antidrogorganisationer. Skrifter utgivna av Riksarkivet, nr 6. Enskilda
byråns handböcker. Riksarkivet, Stockholm 1998.
Lann, Carin, Kvinnliga nätverk. Ett sätt att utvecklas på jobbet.
Brombergs bokförlag, Stockholm 1996.
Folkrörelse- & föreningsguiden. Utarbetad av referensgruppen för
folkrörelsefrågor vid Civildepartementet. Civildepartementet, Stockholm
1986.
Folkrörelse- & föreningsguiden. Utarbetad av referensgruppen för
folkrörelsefrågor vid Civildepartementet. 2 uppl. Civildepartementet,
Stockholm 199?.
Folkrörelse- & föreningsguiden. Utarbetad av enheten för
folkrörelsefrågor och ungdomspolitik vid Kulturdepartementet. 3 uppl.
Kulturdepartementet och Utbildningsförlaget Brevskolan, Stockholm 1999.
Svenskt föreningslexikon. Red. Bengt Åhlén. Nybloms förlag, Uppsala 1951.
Rullan. Medlemsmatrikel för Kontaktnätet Kvinnor kan. Utgiven av
stiftelsen Kvinnor kan, Stockholm. Årg: 1992-1993, 1995-1998.

Samt på många andra ställen. Man får nysta sig fram...

mvh
/kerstin Rydbeck

Kerstin Rydbeck
docent, universitetslektor och prefekt