Re: Sv: Re: [BIBLIST] Sv: Re: [BIBLIST] Verksamhetsberättelsen för Fråga biblioteket 2008

Anna-Stina Axelsson <[log in to unmask]>

Tue, 17 Mar 2009 13:37:32 +0100

text/plain

En viktig fråga, Anders. Var ska bibliotekspersonalen träna upp sig i
chatt- och sms-teknik till den dag då varje bibliotek kan erbjuda dessa
tjänster på egen hand? Och hur man genomför ett bra referenssamtal i
virtuell miljö. Det är väl ett bra sätt, att öka kompetensen genom
samarbete med andra bibliotek?

Vänliga hälsningar Anna-Stina

Anna-Stina Axelsson
Utvecklingsledare med ansvar
Biblioteket på nätet och lärande
Fråga biblioteket

Regionbibliotek Stockholm
Stockholms Stadsbibliotek, Kulturförvaltningen
Odengatan 55
113 80 Stockholm

Phone +46(0)8-508 31 245
Fax +46(0)8-508 31 230

e-mail: [log in to unmask]
http://www.regionbiblioteket.stockholm.se

Den totale kostnaden per spørsmål vil sikkert vere høg. Tilstrekkelig
til å komme på forsiden av kveldstidningene. Men i Norge oppsummerer
vi at noe av det aller mest verdifulle ved Biblioteksvar.no, er
KOMPETANSEN som 2-300 bibliotekarer får i både effektiv og god
nettbruk og referanseintervju m.m. Om dette også skal med i
rekneskapet blir nettosummen ganske sympatisk.

Anders Ericson

2009/3/17 Jan Szczepanski <[log in to unmask]>:
> [...]

> varje fråga vad
> står det då på prislappen?
>
> Även i Norge minskar användningen av frågetjänsten och där vill man
att
> biblioteken bättre
> marknadsför tjänsten på sina hemsidor.
>
> Det vore spännande om Expertgruppen inledde ett samarbete Wikipedia
och på
> så sätt
> finnsg där dom vetgiriga är. Den tråkiga byråkratstämpeln som
verksamheten
> bör tvättas bort. Idag påminner verksamheten mest om
sjukvårdsupplysningen
> eller
> olika myndigheters "kontakta oss"!
>
> Jan

Biblist!

bibliotekarier
bibliotekets

http://www.davidleeking.com/2009/01/06/ask-a-librarian-services-need-a-reboot/

tjänsten.Jjag

bibliotekarene

<mailto:[log in to unmask]>

> --
> De åsikter som framförs här är mina personliga och inte ett uttryck
för
> Göteborgs universitets-
> biblioteks hållning
>

> Opinions expressed here are my own and not
> those of the Gothenburg University Library
>

> Jan Szczepanski
> Förste bibliotekarie Goteborgs universitetsbibliotek Box 222
> SE 405 30 Goteborg, SWEDEN Tel: +46 31 7861164 Fax: +46 31 163797
E-mail:

Hilsen
Anders Ericson
Nett-red. Norsk Bibliotekforening