Subject: Re: Sv: Re: [BIBLIST] Sv: Re: [BIBLIST] Verksamhetsberättelsen för Fråga biblioteket 2008
From: Anna-Stina Axelsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 17 Mar 2009 13:29:34 +0100

Det vore intressant att få en definition av vad "lite" är när det
gäller användning, jag har aldrig hört någon som tycker att frågorna
är för få ge ett mått på vad som är lite/mycket.

Det finns en mycket bra uträkning av hur mycket en virtuell
referensfråga kostar (36 kr) jämfört med en fråga i fysisk disk (89
kr), som Daniel Gunnarsson vid Högskolan i Jönköping har gjort. Läs
mer:
http://www.eref.se/media/utvardering_av_kostnader.pdf

Det är möjligt att tjänsten har en byråkratstämpel, men det finns många
andra aspekter av den som också behöver utvecklas. I Sverige länkar de
flesta bibliotek till Fråga biblioteket, problemet är att för få andra
organisationer/tjänster gör det. Under 2009 räknar vi med att den
situationen förbättras då vi har flera nya samarbetspartners på gång.

Samarbete med Wikipedia är en tanke som har funnits i några år, men där
inget konkret har gjorts ännu. Man behöver bland annat  hitta rätt
former för samarbete.

När du skriver om byråkratstämpel, Sjukvårdsupplysningen och
myndigheters "kontakta oss", Jan, närmar du dig den viktiga frågan om
tjänstens namn och grafiska profil. Här finns mycket att göra, kan
man väl konstatera.

Vänliga hälsningar Anna-Stina

Anna-Stina Axelsson
Utvecklingsledare med ansvar
Biblioteket på nätet och lärande
Fråga biblioteket

Regionbibliotek Stockholm
Stockholms Stadsbibliotek, Kulturförvaltningen
Odengatan 55
113 80 Stockholm

Phone +46(0)8-508 31 245
Fax      +46(0)8-508 31 230

e-mail: [log in to unmask]
http://www.regionbiblioteket.stockholm.se

En tjänst som används lite eller minskar har uppenbarligen problem.
Kvantiteten spelar roll
eftersom tjänsten kostar pengar. Om man slår ut den totala kostanden på

varje fråga vad
står det då på prislappen?

Även i Norge minskar användningen av frågetjänsten och där vill man att

biblioteken bättre
marknadsför tjänsten på sina hemsidor.

Det vore spännande om Expertgruppen inledde ett samarbete Wikipedia och

på så sätt
finnsg där dom vetgiriga är. Den tråkiga byråkratstämpeln som
verksamheten
bör tvättas bort. Idag påminner verksamheten mest om
sjukvårdsupplysningen eller
olika myndigheters "kontakta oss"!

Jan

Anna-Stina Axelsson wrote:
> Hej!
>
> Vad bra att det har uppstått ett samtal om Fråga biblioteket på
Biblist!
> [...]
antalet
> frågor i tjänsten med 10 %. Varför siffrorna går upp eller ner vet
vi
> inte riktigt och som Ericson skriver kan man diskutera exakt hur
viktig
> kvantiteten är.
>
> Vad är det som ska avgöra på vilka sätt som det är möjligt för
användare
> att kontakta biblioteken eller ta del av bibliotekens kompetens, och
> under vilka förhållanden tjänar biblioteken på att samarbeta kring
> detta? Ett blogginlägg av David Lee King diskuterar att
bibliotekarier

http://www.davidleeking.com/2009/01/06/ask-a-librarian-services-need-a-reboot/

> Är det personalens behov och intressen som ska styra detta, eller är
det
> användarnas behov? (retorisk fråga)
>
> Intressant är också att i virtuella sammanhang diskutera skillnaden
> mellan referensarbete och kundtjänst, mellan expertroll och
handledande
> roll.
>
> Under 2009 kommer tjänsten Fråga biblioteket att utvärderas, under
> överinseende av KB. Det finns också många tankar (för att inte säga
> planer) i expertgruppen om den framtida utvecklingen för
tjänsten.Jjag
> [...]

> markedsføringspotensial, både elektronisk og fysisk.
>
> Ikke dermed sagt at vi ikke skal ha som mål å markedsføre
> Biblioteksvar bedre, mer kontinuerlig og til nye grupper.
>
> Hovedpoenget mitt er at det må advares sterkt mot å kaste barnet ut
> med badevannet fordi det kan påvises kvantitativ tilbakegang. Målet
> kan aldri være å få alle eller majoriteten av de vitebegjærlige i
> landet til å bruke Bsvar jevnlig.
>
> Hilsen
> Anders Ericson
> bl.a. konsulent for Biblioteksvar og forgjengerne siden 2000

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222