Subject: Re: Sv: Re: [BIBLIST] Tidskriftens alla sidor : med webb och papper in i framtiden
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Thu, 12 Mar 2009 10:39:35 +0100

Jag har inte orkat läsa den heller utan bara gjort några ordsök. Verkar
positivt om det nu
lyfts fram som ett mantra.

Med eller utan kulturutredningen så kommer naturligtvis även Sverige att
vara en stark
röst i den europeiska samarbetsprojektet för ge medborgarna fri tillgång
till kultur och
kunskap Det handlar inte om  skvalpvaluta.

Vi får hoppas att meta-seminariet är ett tecken på anpassning och
lyhördhet så att man
inte än en gång tillverkar ett eget hjul med egen standard. Dessutom får
vi hoppas att
digitaliseringen läggs ut på kommersiella aktörer och att det sker i
industriell skala. Hem-
arbete i all ära men den tiden är förbi utan samarbete krävs, nationellt
och lokalt och i
harmoni med övriga Europa.

Naturligtvis blir det intressant fråga är "ja men vi då". Vilken roll
kommer biblioteken att
spela i framtiden om nu miljontals böcker och filmer finns fritt
tillgängligt och efterhand även
all forskning och vetenskap. Vilken roll kommer vi att spela?

Jan

Anna-Stina Axelsson wrote:
> Hej!
>
> Intressant!
> Jag har inte läst hela kulturutredningen ännu, men i den sista delen är
> digitalisering något som lyfts fram som ett mantra, nästan. Dock utan
> några konkreta förslag. Jag antar att utredningen inte har för avsikt
> att bidra till någon detaljstyrning av verksamhetsområdena.
>
> Vänliga hälsningar Anna-Stina
>
> Anna-Stina Axelsson
> Utvecklingsledare med ansvar
> Biblioteket på nätet och lärande
> Fråga biblioteket
>
> Regionbibliotek Stockholm
> [...]

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222