SV: [BIBLIST] Helsingborg og Telemark - det "neutrala" biblioteket?

Forsell Christian - KF <[log in to unmask]>

Fri, 20 Mar 2009 14:59:14 +0100

text/plain

Bibliotek och yttrandefrihetsfrågor är inte en lätt fråga. Men frågan är också vem som ska ha ansvaret för att hantera dessa frågor i den dagliga verksamheten. Bibliotekschefen eller ansvariga politiker? Jag tycker t.ex. att det är märkligt att ingen inom den svenska biblioteksvärlden har kommenterat att ordföranden i Norrköpings kultur- och fritidsnämnd gick in och beslutade att en Palestina-utställning på stadsbiblioteket skulle stängas ner. Först efter att utställningen gjorts om tilläts det att sättas upp igen. Rätt eller fel? Spontant kan det väl kännas OK. Biblioteken ska inte bidra till att sprida antisemitism. Men vem avgör detta? Och ska politikerna gå in och bestämma i en sådan fråga. Tanken på politisk censur ligger nära. Speciellt om man tänker tanken att det istället handlat om synpunkter och krav på borttagande av litteratur som köpts in.

http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4800270

NT kommenterar det på sin kulturblogg
http://www.nt.se/bloggar/bloggentry.aspx?blogg=4614734&entry=4862521

"Svensk-palestinska föreningens Gaza-utställning på Stadsbiblioteket är tillbaka och den borde aldrig ha tagits ner. Det rörde sig tydligen om en bild, som - på osäkra grunder - ansågs vara antisemitisk. Men det kan väl inte ha varit ett motiv för att plocka ner hela utställningen - det kunde väl i så fall ha räckt att ta ner den enda bilden.

Jag såg utställningen igår och den vittnar inte oväntat om ett fruktansvärt lidande. Och det kanske mest beklämmande i hela fallet är den kallsinnighet och brist på medkänsla med de palestinska offren, som turbulensen kring utställningen har avslöjat.

Bombningarna av Gaza går inte jämföra med nazisternas folkmord på judar. Sådana jämförelser kan, så som EUMC förklarat, vara uttryck för antisemitism. Men jag antar att det kräver någon form av uppsåt och det har, vad jag vet, inte fastställts när det gäller utställningen på Stadsbiblioteket.

Däremot infinner sig frågan om Förintelsen och beskyllningarna om antisemitism varit förevändningar för att strypa yttrandefriheten. Att motivet i själva verket varit att stoppa en utställning som genom att visa krigets brutalitet ställer förövarnas ansvar på sin spets.

Det vore faktiskt inget annat än ren och skär skandal. Men man får hoppas att det bara är frågan om inkompetens och osäkerhet. Det vore i någon mening ändå ursäktligt."

Hälsningar/
Christian Forsell
Helsingborgs Stadsbibliotek