Re: Dewey, det vete katten?

Jan Szczepanski <[log in to unmask]>

Thu, 19 Mar 2009 13:14:34 +0100

text/plain

Här är ett exempel från 1910-talet i Maryland där man verkligen
kan tala om open access och inga klassifikationsproblem.

http://www.whilbr.org/Image.aspx?photo=wcbm024s.jpg&idEntry=73&title=

Jan

Rune Eckeskog wrote:

> Replik på Barbro Borg:
>
> Klassifikationens främsta uppgift kan inte vara att tillhandahålla
> underlag för att bibliotekarier ska kunna mäta bestånd utan det måste
> vara att beskriva innehållet i en bok/tidskrift så att den sökande
> låntagaren får tag i den bok som intresserar henne. BB skriver att
> ämnesorden är tidsbundna men det är även klassifikationskoderna. ”C”
> som är det område som jag har vistats i de senaste åren är tidsbundet
> så det skriker om det. Svenska statskyrkan svävar över ”C” men globalt
> [...]

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222