Re: Böcker om urban exploring

Mattias Mattsson <[log in to unmask]>

Thu, 19 Mar 2009 01:00:28 +0100

text/plain

2009/3/18 Moa Stockstad <[log in to unmask]>:
> Hej undrar om någon känner till böcker om urban exploring och liknande
> underjordisk verksamhet? Det närmaste jag hittar här är graffiti.

Standardverket som behandlar Urban Exploration är, som redan nämnts:
Ninjalicious (2005): "Access All Areas: A user's guide to the art of
urban exploration"

En skönlitterärt verk som även brukar nämnas i sammanhanget är:
Morrell, David (2005): "Creepers"

På svenska kan jag varmt rekomendera följande två böcker av samma författare:
Jörnmark, Jan (2007, 2008): "Övergivna platser", "Övergivna platser 2"

En annan intressant bok som är lite relaterad till UE är:
Törnell, Bernt (2003): "Spaning mot skyn : den optiska luftbevakningen
i Sverige"
Många hemliga bergrum etc. i Sverige byggdes för luftbevakning vilket
denna bok beskriver ingående.

Fler boktips kan man hitta här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Urban_exploration#Books
http://www.librarything.com/tag/urban+exploration