SV: [BIBLIST] Dewey

Rune Eckeskog <[log in to unmask]>

Tue, 17 Mar 2009 16:45:50 +0100

text/plain

Jag missförstår med flit men för tydlighetens skull skriver jag att det är
det koderna jag är ute efter. Ett ex.: Ridgeon, "Religion and politics in
modern Iran. För låntagaren är Cmddtb-oak.08 fullständigt obegriplig men
däremot är " Islam och politik ‡z Iran" tämligen begriplig. Sen har man tre
hyllor att placera den på Islam, Politik resp. Iran med underavd. Utskrivet
i klartext på hyllgavlarna.

/Rune Eckeskog

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services
[mailto:[log in to unmask]] För Miguel Benito
Skickat: den 17 mars 2009 16:22
Till: [log in to unmask]
Ämne: Re: [BIBLIST] Dewey

Rune tycks missförstå vad ett klassifikationssystem är till. I stället
för helig ko kunde man uppfatta det som "mjölkko", och då är det inte
så bra att slakta den i förtid.

Om en låntagare frågar efter böcker om "juridik" så kanske Rune skulle
svara "nej, vi har ingen avdelning om juridik, men du kan titta på
hyllan för rättsvetenskap, där kanske finns något av intresse".

Eller på avdelningen geografi där man skulle vilja söka på Ceylon,
Rhodesia, Zaire, Myanmar eller något annat liknande land som bytt
namn och gå därfrån för att man inte hittar, eftersom böckerna är
uppställda på Sri Lanka, Zimbabwe, Congo eller Burma. Ska de dessutom
placeras i alfabetisk ordning, då blir det omplaceringar varje år.

Vi glömmer lätt att ett klassifikationssystem består av minst två
delar, den ena delen med koder, och den andra delen med ämnesord eller
index. Vi har naturligtvis stirrat oss blinda på koderna och glömt vad
de står för.

Det är alltså inte alls fel om ett litet bibliotek använder sig i
första hand om den andra delen i hylluppställningen, dvs ämnesorden
(förutsatt att synonymerna inte glöms bort) och att man till och med
kombinerar två avdelningar här och var (jag skulle jämföra det med
"stickspår" för långsamtgående tåg).

Er tur

Miguel Benito

--