Subject: Re: Kulturtidskrifter fritt tillgängliga på nätet
From: Dan Abelin - FSK <[log in to unmask]>
Date:Thu, 6 Nov 2008 13:09:51 +0100

För några år sedan fanns det bland kulturtidskrifterna ganska så långt gångna
planer på att göra en gemensam ansträngning för att digitalisera tidskrifterna
och dessas arkiv. Efter att en stor ansökan fått ett nekande anslagsbesked från
Kulturrådet (Accesspengarna) rann däremot tyvärr hela projektet ut i sanden.

I dag förs i stället diskussioner med kulturtidskriftsföreningar runt om i
Norden om hur en gemensam nätsatsning skulle kunna se ut. Vad tycker ni? Hur
ska vi gemensamt kunna lyfta fram Nordens kulturtidskrifter på nätet? Vi
sneglar lite på http://www.eurozine.com/ men tänker ändå försöka göra någonting
annat.

Dan

Citerar Jan Szczepanski <[log in to unmask]>:
> En svala gör ingen sommar, men alla tecken är positiva. I dagens
> Svenska Dagbladet uttalar sig Arne Ruth, ordförande i Kulturrådets
> grupp för kulturtidskrifter
>
> "Det är den delen av stödet som kommer att öka och det är den ut-
> vecklingen som ska uppmuntras. Det finns några nättidskrifter som
> är verkligt innovativa. Tidskrifter som är skrivna på invandrarspråk
> är de som skulle tjäna mest på att gå över till elektronisk publicering,
> menar Arne Ruth. Eftersom de ligger på så låga upplagenivåer skulle
> de kunna vinna ökade resurser för innehållet om de satsade helt på
> [...]

---

Dan Abelin, coordinator
Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter
(FSK - The association of Swedish cultural journals and magazines)
Södra Förstadsgatan 18
SE-211 43 Malmö
SWEDEN
telephone +46-(0)40-78096