Subject: Riktlinjer för klädsel mm i yttre tjänst
From: "[log in to unmask]" <[log in to unmask]>
Date:Fri, 31 Oct 2008 13:46:12 +0100

I Örebro har vi diskuterat att skriva riktlinjer för klädsel när man arbetar i den offentliga miljön i biblioteket.
Syftet är att besökarna ska känna sig bekväma och kanske även att klädseln ska signalera professionalitet.

Jag anser att det är viktigt att personalens klädsel speglar den mångfald som finns. Personalens varierade klädsel
kanske också gör att besökare av olika ålder och "stil"  kan identifiera sig med personalen och därmed känna igen sig.

Men var går gränsen? Vad är inte OK att vara klädd i? Hur urringat får man ha? Kan man ha ärmlösa toppar? Linnen? Får
man visa magen? Hur kort kjol kan accepteras? Är det skillnad på hur kort kjol man kan acceptera om man har strumpbyxor
eller om man är barbent? Hur mycket bar hud får synas och vilka kroppsdelar är det i så fall som får vara bara och
vilka får absolut inte vara det? Kan man som ledning acceptera mer bar hud på sommaren än på våren, vintern och hösten?
Är det någon skillnad på vad som är acceptabelt för män och kvinnor? Är det ok med shorts? Var går gränsen för hur
korta shortsen får vara?

Vad kan man kräva när det gäller att personalen inte ska använda parfym? Parfymfritt schampo? Parfymfri deodorant?

Ska blblioteksledningen gå ut och ha riktlinjer eller räcker det med en "outtalad norm" som bildats på de egna
biblioteken?  Eller räcker det med regeln att man ska vara hel och ren?

Jag hoppas på en livlig debatt på BIBLIST utifrån dessa frågor och jag ser fram emot era åsikter!

Finns det några bibliotek där ute som har skrivna klädregler? Eller någon till klädregler från andra brancher? Skicka
mig gärna exempel! Finns det något bibliotek som har någon form av uniform, t.ex. jacka eller t-shirt som visar att man
hör till personalen?

Hälsningar
Katarina Möller
Avdelningschef