Subject: Re: Sveriges bästa högskolor och deras bibliotek
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Fri, 3 Oct 2008 11:06:42 +0200

Utan tvekan är Uranks årliga ranking värdefull och intressant.Inte minst
för att bibliotek finns
inkluderade som ett kriterium och kan jämföras utifrån följande underlag:

Bibliotek: Bibliotekets anslag från moderorganisation som andel av
lärosätets totala omslutning;
Förvärv (tryckt material och elektroniska resurser) dividerat med antal
studenter.

En annan bild får man om man tittar på totalsiffrorna istället och som
finns i SCB:s
Forskningsbiblioteksstatistik för 2007

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/KU0102_2007A01_BR_KUFT0801.pdf

Enligt SCB: forskningsbiblioteksstatistik för 2007 så för följande tre
bibliotek högst anslag
från moderorganisationen:

Lunds UB 180 miljoner

Uppsala UB 171 miljoner

Göteborgs UB 156 miljoner

Anslagen för dom tre nedanstående biblioteken är

Högskolan i Borås 39 miljoner

Karolinska 75 miljoner

Sveriges lantbruksuniv. 52 miljoner

Enligt  SCB:s tabeller så lägger följande tre biliotek mest på "Förvärv
av  tryckt material och elektroniska resurser"

Lunds UB 48,9 miljoner

Uppsala UB 33,7 miljoner

Göteborgs UB 25,2 miljoner

Det kan jämföras med

Högskolan i Borås 4,8 miljoner

Karolinska 25,3 miljoner

Sveriges lantbruksuniv. 22,3 miljoner

Det vore spännande om någon kunde göra en större utvärdering av dom svenska
universitets- och högskolebiblioteken där olika aspekter jämförs.

Jan

biblioteks hållning

that of Göteborgs universitetsbibliotek

Jan Szczepanski