Subject: Re: Google Books upprättar rättighetsregisteroch bibliotekslicenser
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Wed, 29 Oct 2008 10:16:25 +0100

Om Googles lösning berör den amerikansk kommersiella bokmarknaden så rör
den överenskommelse som EU undertecknade i början av juni rätten till
fri information.
Den kommer att underlätta att utöver dom 20% av allt tryck som inte är
upphovs-
rättsskyddat tillkommer ytterligare 40% genom att dom så kallade
övergivna verken
(Orphan Works) lättare kan göras tillgängliga för alla kostnadsfritt via
digitalisering

http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=4145

Jan

biblioteks hållning