Subject: Re: Google Books upprättar rättighetsregisteroch bibliotekslicenser
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 28 Oct 2008 20:51:51 +0100

Dan Abelin - FSK wrote:

> Google ska nämligen göra sin Book Search laglig och upprättar
> därför ett rättighetsregister och licenser till biblioteken.

"Laglig" är fel ord.  Det handlar om en förlikning i två
stämningar som lämnades in hösten 2005.  Stämningarna kom från
Authors Guild (ett amerikanskt författarförbund) och Association
of American Publishers (en förläggarförening), och förlikningen
gäller bara mellan Google och dessa parter.

En lag, däremot, gäller lika för alla parter i hela samhället.
Den här uppgörelsen (om nu domstolen accepterar den) gäller inte
andra som vill scanna böcker och den gäller inte andra
upphovsrättsorganisationer.  Fick jag välja, hade jag valt en
lagstiftning, det vill säga en reform av upphovsrättslagen.

Vilken inställning har Svenska författarförbundet och
förläggarföreningen eller för den delen Föreningen för Sveriges
kulturtidskrifter till Google Boksökning och dess inscanning av
skrifter med svensk upphovsrätt?  Har de godtagit Googles agerande
utan att protestera (och därmed utan behov av förlikning)?

Den här förlikningen är det bästa för Google.  För en rätt liten
pengasumma slipper de genomlida blodsugande domstolsförhandlingar,
och denna fördel gäller enbart för Google och inte för
konkurrerande bokscanningprojekt.

För bokmarknaden innebär det ett privat monopol, där alla
författare och förläggare sätter sig i knät på Google.  Om man
blir missnöjd med Google om tre år, vart ska man vända sig då?

Så vitt jag kan förstå sätter man nu upp ett register, som nästan
liknar det som Sveriges Författarfond har för fördelning av
biblioteksersättningen.  Skillnaden är att SVFF inte ägs av ett
börsnoterat bolag som Google.

En smidig lösning för Sverige kunde kanske vara att man betraktar
Google som ett bibliotek, som omfattas av vår befintliga
biblioteksersättning.  Har detta diskuterats?

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])