Subject: Sv: [BIBLIST] Studiebesök på bibliotek i London
From: Ewa Susanne Mandrén <[log in to unmask]>
Date:Mon, 12 May 2008 13:13:45 +0200

För ett antal år sedan, när jag arbetade på ett annat ställe, var vi i
London och gjorde tre studiebesök.

Bäst var besöket på Houses of Parliament. Mest för att det var en
spännande miljö och för att vi fick guidning i en ganska stor del av
komplexet. Intressant var att all konversation skedde i viskande ton för
att inte störa de fina herrarna (dvs ledamöterna), så jag fick mer klart
för mig hur tydliga klasskillnaderna är där än hur själva
biblioteksarbetet går till. Möjligt att vår guide berättade en hel del,
men eftersom hon pratade så tyst gick det inte att höra.

Besök nummer två gjorde vi på researchavdelningen på BBC. Också
intressant, men på ett oväntat sätt. Personalen satt under jord, i ett
jättelikt kontorslandskap och hade knappt tillgång till datorer.
Personalen verkade mest gå runt och försöka se upptagna ut inför sina
chefer. Mottagandet och guidningen var under all kritik, på ett ställe
där man verkligen väntade sig professionalitet. Så som sagt, man blev
en erfarenhet rikare, men lärde sig inget
matnyttigt.

Sist var vi på British Library, förstås. Och dit fick vi inte komma och
störa de fina forskarna, utan fick vår tur bakom kulisserna när det var
stängt för alla andra. Så det var ju inte heller så givande - man vill
ju liksom se hur arbetet går till!?

Tja, jag vet inte om detta var tips eller varningar :-)
Jag lärde mig en hel del om det engelska klassamhället iallafall!

Susanne Mandrén, Särlaskolan, Borås

Hej

Är det någon som kan tipsa om spännande ställen att göra studiebesök på
i London, som bibliotek, förlag och annat som passar en grupp med
blandad bibliotekspersonal.

Christer Edeholt

1:e bibliotekarie

Östra gymnasiet