SV: [BIBLIST] Revistas Catalande amb Accès Obert

Kerstin Ericsson <[log in to unmask]>

Mon, 12 May 2008 07:54:17 +0200

text/plain

Spanien är verkligen på frammarsch - jag kommer att berätta
om det i Luleå på fredag.
Har varit i Baskien i april för att undersöka
Spaniens - som det visar sig - 17 + 1 bibliotekslagar!
För att inte tala om det medborgarkort som man tagit fram i Baskien!

Fredag 16 maj 8.45
Med vänlig hälsning
Kerstin Ericsson
Norrtälje
------------------

Ämne: [BIBLIST] Revistas Catalande amb Accès Obert

I spanska Katalonien har man kommit långt, häpnadsväckande
långt med att göra sina vetenskapliga tidskrifter öppet tillgängliga

http://www.raco.cat/index.php/index/about

Deltagande universitet, sällskap och institutioner:

http://www.raco.cat/index.php/index/raco/institucions

Uppenbarligen är Spanien inte bara bra på snabbtåg utan även
på spridnig av forskningsinformation.

När hamnar dessa tidskrifter i LIBRIS? Även om dom om är
gratis så är dom värdefulla, minst lika värdefulla som mycket som
ingår i dom kommersiella paketen och som inte används av någon.

Jan

biblioteks hållning

that of Göteborgs universitetsbibliotek

Jan Szczepanski