Bibliotek och mänskliga rättigheter

Jan Szczepanski <[log in to unmask]>

Fri, 9 May 2008 13:39:30 +0200

text/plain

En SIDA sponsrad internationell bibliotekskonferens ägde rum i Ramallah
den 31 mars till 2 april.
Konferensen anordnades av IFLA och Raamallah Center for Human Rights.

Konferensen kritiserades starkt från israeliskt håll och inga kolleger
från Israel deltog. Kollegerna
i Gaza deltog inte p.g.a andra skäl. Jag tror ingen från Sverige deltog.
Fyra norska kolleger var
där.

/Sammen med tre andre fra Norge deltok NBF-leder Anne Hustad på noe så
sjeldent som en
bibliotekkonferanse i Palestina. – En vitamininnsprøyting for
bibliotekarer som til daglig
sliter med sensur av bokpakker og begrensa kommunikasjon, forteller hun
/
http://www.norskbibliotekforening.no/article.php?id=1812&p=

Norsk biblioteksforening arbetar aktivt för internationell solidaritet.
Bl.a stöder man den
palestinska biblioteksföreningen PLIA ekonomiskt. På vilket sätt stöder
Svensk biblioteks-
förening det palestinska folkets kamp för demokrati och mänskliga
rättigheter?

Jan

biblioteks hållning

that of Göteborgs universitetsbibliotek