Subject: Edit Wikipedia Week
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Wed, 21 Nov 2007 18:43:53 +0100

Wikipedia, den fria encyklopedin, kan alla bidra till.  Men det
visar sig vara svårare att komma över tröskeln än man kunde tro.
Många vet att de kan bidra och att de borde skriva något, men ändå
drar man sig.  Hur blir man bemött som nybörare?  Törs man?

Därför försöker nu Wikimedia Foundation lansera en "Edit Wikipedia
Week", en vecka då man speciellt välkomnar alla nybörjare och
uppmuntrar dem att börja skriva och lära sig grunderna.  Denna
vecka är inplanderad 3--9 december.  Lite information finns på
http://meta.wikimedia.org/wiki/Edit_Wikipedia_Week

Tidigare i höst grundades Wikimedia Sverige, en svensk ideell
lokalförening ("chapter") av Wikimedia Foundation.  Jag är invald
i styrelsen.  Hittills har vi inte hunnit planera någon stor
svensk kampanj för Edit Wikipedia Week, det kanske blir nästa år.
Vi är inte ens klara med ett svenskt namn på fenomenet.

Men jag tänkte ändå göra ett litet och avgränsat försök på
BIBLIST.  Bibliotekarier är ju experter på information och även om
jag inte vågar hoppas att horder av bibliotekarier ska sitta och
skriva på Wikipedia hela dagarna, så tror jag att några av er
borde prova på hur det går till.  Det ger en djupare förståelse av
hur Wikipedia fungerar, även när man bara läser.

Det är tio dagar kvar tills veckan börjar.  Se till att boka in
några minuter i ditt schema, utspridda över tre olika dagar i den
veckan.  Det blir inte mycket tid, och det kan tidrapporteras som
fortbildning. Mitt förslag till ämnesval är det egna biblioteket
och dess huvudman (kommunen eller högskolan).  En bra början är
sidan http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Bibliotek_i_Sverige

Titta igenom artiklarna för några olika bibliotek där och fundera
sedan vad det borde stå om ditt eget.  Finns det redan en artikel
om kommunen?  Om högskolan?  Beskrivs biblioteket och kulturlivet
där?  Vad bör läggas till?  Vilken referenslitteratur vore bra att
hänvisa till?  Plocka fram den i god tid.  Kanske borde någon
specialsamling (Saxonarkivet) eller person (Carl Swartz) ha en
egen artikel?  Vad finns skrivet?  Vad behöver tilläggas? Kanske
ett fotografi?  Det går att ladda upp. Ha en kamera till hands!

En nybörjarkurs för hur man redigerar Wikipedia finns på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Nyb%C3%B6rjarkurs
Kanske vill man skriva ut valda delar och ha till hands.

Något man bör tänka på är upphovsrätten.  Wikipedia skyddas av
upphovsrätt.  Du får lägga in egen text, men inte låna text som
ägs av andra.  Däremot får man alltid låna fakta och klä dem i
egna formuleringar.  När du lägger in text i Wikipedia, måste du
godkänna att den får återanvändas av andra enligt GFDL-avtalet.
Har din fackliga företrädare eller kommunens jurist något att
invända mot detta?  Det kan vara värt att undersöka i förväg.

Nu blir det ingen fortbildning utan utvärdering.  Ha ett
anteckningsblock till hands och skriv ner dina intryck som en
dagbok, även förberedelserna.  Ditt första intryck går aldrig att
återskapa.  Jag minns ju inte hur det var att vara nybörjare.
Därför vill jag veta hur du upplevde det.  Var nybörjarkursen och
instruktionerna otydliga och otillräckliga?  Vilka svårigheter
råkade du ut för?  Var någon otrevlig mot dig?  Hur skulle
processen kunna förbättras?  Sådana frågor hoppas jag att
föreningen Wikimedia Sverige kan arbeta med under det kommande
året, http://meta.wikimedia.org/wiki/Wikimedia_Sverige

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])

  Bli medlem i Wikimedia Sverige: 100 kr till bankgiro 5822-9915