Subject: Behövs lokala, lokala kataloger?
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Thu, 1 Nov 2007 15:19:45 +0100

Hej,

Något man inte bör missa är Erik Borälvs NITA och
speciellt inte hans alltid lika intressanta inledande
små funderingar.

Nu senast i essän "Framtiden är inte längre vad den
har varit" skriver han berömande om vårt Libris:

Jag minns min barndoms bibliotek som en på många
sätt dammig plats. Ett kortindex som lite för ofta var illa
sorterad och lånelappar som mystiskt försvann helt utan
spår. Nu läser vi om exemplarisk och modern
användarmedverkan i utveckling av webbtjänster - på
bibliotek! Kungliga biblioteket har släppt en s.k
 betaversion av söktjänsten Libris
<http://librishelp.libris.kb.se/help/beta_swe.jsp> [3]. Det är inte
speciellt
konstigt att man hänger med i webbutvecklingen, men att
man också ligger i framkant i metodik är lite oväntat.

http://www.nita.uu.se/nyhetsbrev/arkiv/0271.html

Finns det någon lokal betaversion som är lika bra ute i
landet? Varför föredrar låntagarna Libris?

Jan

--

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie